Je bent niet wat je voelt


Er kan nog meer bij

'Oké, dat kan er ook nog wel bij', dacht ik afgelopen vrijdag. De dag ervoor moest ik afscheid nemen van de kat waar ik bij woonde. De verkoopcijfers van mijn boek vielen tegen, vond ik. En ik kreeg te horen dat een vacature waarvoor ik door was naar ronde twee, intern opgevuld was.

Zeker, het zijn geen rampen maar ik voelde me verdrietig en teleurgesteld. Het strookte allemaal niet met het plaatje in mijn hoofd.


Je bent niet wat je voelt

Nu ben ik al twee jaar actief bezig met persoonlijke ontwikkeling. Ik weet dat de kwaliteit van mijn leven, hoe ik mijn leven ervaar, afhankelijk is van hoe ik er over denk. Dus ik gaf ruimte aan mijn verdriet en vermoeidheid. Want inmiddels weet ik dat als ik mij NIET verdrietig en vermoeid mag voelen, het veel langer gaat duren voordat ik mij weer beter ga voelen. Als ik iets niet van mijzelf mag, blijf ik het juist doen, lijkt wel. (Daarom helpt het ook niet om tegen rokers te zeggen dat ze niet mogen roken. Ik ben een roker maar ik HOEF niet meer te roken)


Wat ook helpt

Naast het toestaan van het voelen van verdriet en vermoeidheid, ga ik op zoek naar dingen die mij kracht en troost geven.

1. Ik stel mijzelf helpende vragen zoals: wat voor ruimte komt er nu vrij en hoe wil ik dat invullen? 2. Welk boek of film, quote geeft me energie? (Ik ben groot fan van de speech van Aragorn bij de Black Gate in Lord of The Rings : 'Hold your ground!!' ) 3. Ik praat met mijn soortgenoten.* Dit doe ik nog niet gemakkelijk. Ik ben gewend om zelf alles op te lossen en ik kan heel goed mijn verhaal zonder het bijbehorende gevoel vertellen. Maar ik vertel het en dat is stap 1. We hebben namelijk niet voor niets de uitdrukking: gedeelde smart is halve smart.


Oefenen

Op deze manier bewust bezig zijn met negatieve gevoelens zorgt ervoor dat ik deze gevoelens ga waarnemen in plaats van dat ik ze ben. We zeggen we zo vaak: 'Ik BEN verdrietig en vermoeid.' Je kunt geen verdriet en vermoeidheid ZIJN; het zijn wel gevoelens en die kunnen ook weer weggaan. Hoe fijn! Kijken naar hoe je je voelt en op zoek gaan naar wat je helpt, is heel anders dan in erin zwemmen. Ik oefen hier nu iedere keer mee als ik mij beroerd voel mee en de negatieve gevoelens gaan steeds makkelijker voorbij zonder dat ik deze weg stop. Want nee, het is geen kant en klare oplossing. Als je iets al jaren doet (of decennia in mijn geval) moet je veel trainen om er van af te komen. Misschien lukt het nooit helemaal maar ik heb nu wel hulpmiddelen.


Hoe zit het ook al weer?

Kort en krachtig: voel je je verdrietig en vermoeid om wat voor redenen dan ook?

Geef jezelf allereerst toestemming om je beroerd te mogen voelen. Oefen dan met helpende vragen, zoek naar beelden of tekst die je energie geven en praat er over met soortgenoten. En weet dat negatieve gevoelens ook weer voorbij gaan.


Meer van dit?

Op www.hetleuksteboekooit.nl deel ik meer kennis over persoonlijke ontwikkeling. Zo kun je o.a. een samenvatting downloaden van het boek dat ik over persoonlijke ontwikkeling heb gemaakt.

Succes en liefs, Dorothea

* Waarom specifiek je soortgenoten? Zonder een hele lange uitleg: dit zijn de mensen waarmee je het beste kunt identificeren. Denk maar aan het Mars of Venus principe.

0 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven

Privacy verklaring 

Algemene voorwaarden

KvK 77137744

© 2021 Met Doortje